پیرزنی که از گوجه فرنگی و خیار در پخت تمام غذاهای خود استفاده می کرد

گوجه فرنگی و خیار یک ماده پرکاربرد در رژیم های غذایی کاهش وزن هستند زیرا حاوی کالری کمی است و سرشار از فیبر است که به افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی کمک می کند.

گوجه فرنگی به دلیل خواصی که دارد فواید سلامتی مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن، رنگدانه کاروتنوئیدی است که یک اثر آنتی اکسیدانی قوی در بدن اعمال می کند، از سلول ها در برابر تاثیر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از تکثیر سلول های تومور جلوگیری می کند، از ایجاد هیپرپلازی خوش خیم پروستات جلوگیری می کند و آن را به تاخیر می اندازد.

سایر غذاهای غنی از لیکوپن را ببینید از آنجایی که گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئیدها است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند، مصرف گوجه فرنگی به حفظ سلامت بینایی و پوست و همچنین تقویت و درخشندگی مو کمک می کند.

گوجه فرنگی به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان ها به حفظ سلامت رگ های خونی کمک می کند و همچنین دارای فیبرهایی است که به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک می کند.

به همین ترتیب، برخی از مطالعات [1] [2] نشان داده اند که مصرف لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مختلف مانند انفارکتوس میوکارد، تصلب شرایین و سکته کمک می کند.

گوجه فرنگی و خیار سرشار از پتاسیم هستند ماده معدنی که به دفع سدیم از بدن از طریق ادرار کمک می کند و حاوی مقادیر مناسبی آب است که اثر ادرارآوری دارد، بنابراین این میوه به کنترل فشار خون کمک می کند.

به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها، مصرف گوجه فرنگی به تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن کمک می کند زیرا با رادیکال های آزاد که بیش از حد باعث بروز برخی بیماری ها مانند انواع مختلف سرطان می شود، مبارزه می کند.

گوجه فرنگی  وخیار کالری بسیار کمی دارند و حاوی مقدار زیادی آب، آنتی اکسیدان ها و فیبر است که به کاهش چربی بدن و کنترل اشتها کمک می کند، غذای خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی برای کاهش وزن یا کنترل وزن است.